Home » Jazz Musicians » Unscientific Italians

Unscientific Italians

Unscientific Italians is an 11-piece collective band dedicated to investigating the music of jazz luminary Bill Frisell, created by some of the most gifted performers and bandleaders on the Italian creative scene.

Born in 2008 for a small feature of the Italian collective/label El Gallo Rojo at Centro D'Arte in Padova, this project went into hibernation for more than 10 years and came back in 2020, with a revised lineup and repertoire which led to the release of their first work ‘Unscientific Italians Plays the Music of Bill Frisell Vol.1’ released in May 2021 for HORA Records.

Musically speaking, Unscientific Italians is not a tribute or an orchestral rendition of Frisell’s music, but rather an idiosyncratic rewriting and orchestration that borrows his compositional and instrumental language.

UNSCIENTIFIC ITALIANS Mirco Rubegni trumpet, flugelhorn, french horn Fulvio Sigurtà trumpet, flugelhorn Filippo Vignato trombone Federico Pierantoni trombone Cristiano Arcelli alto sax, soprano sax, bass clarinet Piero Bittolo Bon alto sax, clarinet, bass clarinet Francesco Bigoni tenor sax, clarinet, live electronics Rossano Emili baritone sax, bass clarinet Alfonso Santimone piano, arrangements, conduction, live electronics Danilo Gallo double bass Zeno De Rossi drums

Tags

Album Review

Unscientific Italians: Play The Music Of Bill Frisell Vol. 2

Read "Play The Music Of Bill Frisell Vol. 2" reviewed by Neri Pollastri


Prosegue l'omaggio alla musica di Bill Frisell da parte degli Unscientific Italians che, dopo il disco uscito nel 2021, presentano adesso un secondo volume, proposto anche in un doppio vinile assieme al primo. La formazione è la medesima, anche se ci sono un paio di avvicendamenti in alcune tracce: musicisti in larga parte precedentemente membri del collettivo di El Gallo Rojo--nel cui interno, nel 2008, era nato il progetto, poi lasciato inattivo per dieci anni--o comunque frequenti collaboratori ...

3
Radio & Podcasts

Unscientific Italians, Andrea Keller & Tyler Mitchell

Read "Unscientific Italians, Andrea Keller & Tyler Mitchell" reviewed by Maurice Hogue


Music from the Southern Hemisphere highlights the first hour with tunes from new releases from Australia (Andrea Keller, Sandy Evans & Sam Anning) and New Zealand's Hatnohathat Trio. Hour two brings more from the L.A. band, The Gathering, in anticipation of their upcoming release next month, and bassist Tyler Mitchell with the indomitable 97-year old Marshall Allen firing on all cylinders. The last hour is highlighted by music from the Hora record label—a super group called Unscientific Italians restructures some ...

13
Interview

Unscientific Italians: Frisellian Magic

Read "Unscientific Italians: Frisellian Magic" reviewed by Ludovico Granvassu


If Italian film director Nanni Moretti had been born in 1973 instead of 1953, he might well have set the iconic Vespa ride through the empty streets of a languid, mid-August Rome in Caro Diario against a Bill Frisell rather than a Keith Jarrett soundtrack. Because if every era is defined by a limited number of musicians who characterize it with their innovations and sounds, then for jazz fans who grew up musically in the '80s and '90s, ...

4
Interview

Gli Unscientific Italians e l'arte della meta-sintesi Friselliana

Read "Gli Unscientific Italians e l'arte della meta-sintesi Friselliana" reviewed by Ludovico Granvassu


Se Nanni Moretti fosse nato nel 1973 invece che nel 1953, la famosa scena di Caro Diario che lo vede in sella ad un vespone per le strade vuote di una languida Roma ferragostana avrebbe avuto come colonna sonora la musica di Bill Frisell piuttosto che quella di Keith Jarrett. Perchè ogni epoca viene definita da un limitato novero di musicisti che la caratterizzano con le loro innovazioni e sonorità e, per chi è cresciuto musicalmente negli anni '80 e ...

2
Album Review

Unscientific Italians: Play the Music of Bill Frisell Vol.1

Read "Play the Music of Bill Frisell Vol.1" reviewed by Mario Calvitti


Arrivato a farsi conoscere in età relativamente tarda (aveva già passato i trenta anni quando ha inciso il primo disco da titolare per la ECM, preceduto da un paio di collaborazioni con due illustri artisti della stessa etichetta come Arild Andersen e Jan Garbarek), Bill Frisell si è subito imposto come una delle voci nuove più importanti nel mondo del jazz e della musica improvvisata, non solo per il suo personalissimo approccio alla chitarra che lo ha fatto diventare un ...

Read more articles
Bill Frisell
guitar, electric

Music

Videos

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.